När jag inte kände mig så taggad

En stor del av praktiken gick åt till att implementera Google Tag Manager (GTM) och att sätta upp olika spårningar av Alines hemsida.

Till att börja med satte jag bara upp taggar för GA4, detta eftersom att jag redan då var fullt medveten om att Universal GA förr eller senare kommer att försvinna. Och – med handen på hjärtat – måste jag erkänna att ett annat skäl var för att hanteringen av GA4-taggar är så mycket enklare än UA-taggar ;-).

Custom Events i GA4

Innan jag satte upp taggar över huvud taget förlitade jag mig till funktionen med Custom Events inne i GA4. Ett suveränt och enkelt sätt att spåra vissa moment på hemsidan (som motsvarar Goals-funktionen i UA). Om man tex vill mäta om en besökare besökt en viss sida som enbart dyker upp när man skickat in ett formulär eller gjort ett köp behöver man inte gå till GTM. 

Gå bara till Configure – Events och klicka på Create Event. 

Fyll i den parameter du vill använda, ex page_view, välj operator och värdet. Namnge eventet och det är klart! (se exempel på bilden).

custom-event

Märk väl att du inte kommer att se eventet i listan över Events förrän det har triggats av en besökare. Vill du därefter lägga till eventet som en conversion gör du det i enkelt direkt i listan över Events. Kunde inte bli smidigare! eller?

Problemet i mitt fall var att detta fungerade utmärkt för en spårning men inte alls för en annan spårning – trots att det i princip rörde sig om identiska uppsättningar fast med olika värden. Jag förstod inte varför det ena eventet triggades men inte andra. Vad hade jag gjort för del? Fick man inte använda samma parametrar kanske för olika event? Jag sökte svar och ställde frågor men fick inga bra svar. 

Eftersom jag ville sätta upp mer avancerad spårning än så här beslöt jag mig för att fortsätta arbetet helt och hållet i GTM istället.

Developer’s filter

Inne i GTM satte jag upp ett rätt stort antal olika tags och triggers för GA4.

Jag gjorde som Julius i Analytics Mania rekommenderade och satte upp ett developer’s filter. Om man inte gör det finns annars en risk att du inte kan se dina egna aktioner på sidan du testar vilket gör hela arbetet med GTM omständligt. Självklart vill du kunna debugga dina tags och triggers innan du publicerar dem! Det interna filtret kan dock sätta detta ur spel om du inte skapar ett filter enbart för utvecklare. Hur man gör det förklaras i denna artikel här eller i denna Youtube-video.

Men trots att jag gjort exakt enligt direktiven märkte jag snart ett problem. Jag kunde se att alla tags fyrades av precis som de skulle inne i GTM. Jag dubbelkollade i GA4’s debug mode och kunde även se eventen dyka upp där. I real-time kunde jag också se eventen. Men de dök inte upp i GA4’s rapporter (Reports).

Nu hade jag fått höra att det kan ske en viss fördröjning i GA4 tills eventen dyker upp i Reports, upp till 24 timmar skulle det kunna ta. Så jag väntade och tänkte att det fungerade lite trögt helt enkelt. Men 24 timmar kom och gick och inget hände. Eller rättare sagt – en del events dök i rapporterna, dock långt i från alla.

Jag kände mig konfunderad över varför vissa events syntes i rapporterna men inte andra. Och jag hade också svårt att förstå varför allt såg fint ut i debug view med mera.

Custom Definitions

Jag visste att man måste se till att registrera sina parametrar i GA4 för att de ska synas i Reports. Under Configure måste du gå till Custom Definitions och klicka på Create Custom Definitions. Den Event parameter du lägger till måste vara identisk med taggens Parameter name inne i GTM! (se exempel på bilderna)

Parameter name från GTM
Custom Dimension GA4

Jag dubbelkollade därför ett otal gånger att mina Custom Dimensions var korrekt uppsatta och det var de. Jag började undra även här om man kanske inte får lov att använda samma parametrar för olika event och ställde även den frågan vidare till en expert. Fick det (egentligen självklara) svaret att jovisst kan du återanvända dina parametrar till olika event. 

Så vad kunde felet bero på?

Cookie Bot

I det här fallet började jag misstänka att det kanske var ett script som ställde till det. Jag hade nämligen inledningsvis lagt till ett script från Cookie Bot (en Consent Manager Platform). Detta var precis efter att den österrikiska Data Protection Authority beslutade att Google Analytics bryter mot GDPR och jag ville säkerställa att Aline’s hemsida inte skulle bryta mot GDPR.

Efter att ha läst en hel del negativ kritik mot just denna CMP valda jag att ta bort scriptet helt. Et voilà – det funkade mycket bättre faktiskt!

Det var fortfarande inte felfritt så efter att ha testat själv rätt så envist i minst två veckor bad jag till slut mina medarbetare i Aline att testa alla taggar. Jag bad dem att utföra de moment på hemsidan som jag satt upp spårning av och efter 24 timmar märkte jag till min glädje – och förvåning – att alla events till slut syntes i rapporterna.

Tydligen berodde inte alla problem jag hade på Cookie Bot utan på att de handlingar jag gjorde på sidan av någon anledning inte ville dyka upp under Reports. Detta trots att jag satt upp ett Developer’s Filter. Varför det blev så här vet jag ännu inte idag. Kanske man helt enkelt får nöja sig med svaret att GA4 ibland buggar.

Cookie Yes

När jag äntligen fick svaret att min uppsättning av tracking fungerade valde jag att söka efter ett alternativ till Cookie Bot och valet landade på Cookie Yes. Det gick smärtfritt att installera, var utan kostnad och på köpet följer det några mallar för både Cookie Policy och Privacy Policy om man vill lägga till det. Jag har inte märkt någon som helst påverkan på Analytics-rapporterna heller.

Rekommenderas! Blev så nöjd rentav att jag använder mig av Cookie Yes även på min egen hemsida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.